Zmęczenie organizmu cz. 1

zmęczenie

Jeśli odczuwasz zmęczenie organizmu częściej niż inni, zmiana tego co jesz lub tego co robisz w ciągu dnia może być dla Ciebie idealnym rozwiązaniem.

Zmęczenie organizmu

Nie pozwól by zmęczenie organizmu odebrało Ci radość życia. Najczęściej brak energii spowodowany jest chorobą lub monotonnym trybem życia. Poczytaj o sposobach na pobudzenie swojego organizmu!

Pamiętaj, że zmęczenie organizmu bardzo często jest objawem choroby lub braku witamin lub minerałów potrzebnych organizmowi do funkcjonowania. Pierwsze zanim zaczniesz wykonywać porady z tej listy upewnij się, że wszystkie wyniki badań masz w normie, wybierz się do lekarza rodzinnego po skierowanie na testy i badania wykluczające najczęstsze choroby powodujące zmęczenie. Depresja także jest chorobą, która powoduje zmęczenie. Wiele osób nie zdaje sobie sprawy, że nie są smutni tylko od dawna chorują na depresję – w tym wypadku wybierz się do specjalisty gdyż im szybciej zaczniesz działać i leczyć tą chorobę tym szybciej poczujesz się znów szczęśliwa.

Nie będziesz w stanie ciągle robić wszystkiego z tej listy, jednak wypróbuj wszystkie punkty, aby zobaczyć, które działają dobrze na Ciebie i pasują do Twojego planu dnia. Postaraj się wprowadzić kilka z tych porad do swoich codziennych nawyków. Wymieszaj je ze sobą aby stały się bardziej interesujące.


1. Zmień swoje skarpetki dla odświeżenia.

Zmęczenie organizmu

Zmień skarpetki w czasie sennego dnia w pracy i poczuj się świeżej i z większą dawką energii!

To niesamowita sztuczka. Weź ze sobą do pracy skarpetki na zmianę, zmień skarpetki w połowie dnia(powiedzmy, po obiedzie). Będziesz zaskoczona, jak świeżo się poczujesz. Ta sztuczka jest z pewnością przydatna w dni w których dużo spacerujesz – szczególnie podczas wycieczek. Zmiana rajstop i podkolanówek także sprawi, że poczujesz się znacznie świeższa.

2. Śpiewaj głośno.

Niezależnie od tego czy pracujesz samodzielnie czy w pokoju z współpracownikami, szybka piosenka zaśpiewana głośno jest skutecznym sposobem na zmęczony organizm.

W niektórych firmach w USA każdy pracownik śpiewa! Kluczem jest, aby wybrać utwór, który każdy zna i potrafi zaśpiewać. (Np.  Urszula – „Konik na biegunach” .) Energia zwiększa się wraz z głośnym i radosnym śpiewaniem. Jedna piosenka to tylko 3 minuty. Jest to szybki zastrzyk adrenaliny, który trwa przez jakiś czas. Śpiewaj do siebie jadąc autem czy gotując obiad lub robiąc domowe porządki.

3. Pozbądź się zatkanego nosa.

Jeśli masz alergie i zatkane zatoki, możesz czuć się bardziej zmęczona i ospała. Dobrze dobrane leki na alergię powinny odetkać Twoje zatoki i pozwolić Ci oddychać pełną piersią.

4. Pracuj zgodnie z rytmem Twojego ciała.

Istnieje naturalny odpływ i przypływ energii przez cały dzień. Jesteśmy ociężali po przebudzeniu, nawet po stałych 8 godzinach snu. Nasze szczyty energetyczne są w połowie ranka, dlatego naturalne jest, że organizm potrzebuje sjestę w godzinach popołudniowych. Dostajemy drugi skok energii po południu, a najniższy punkt energii mamy tuż przed snem. Kiedy zrozumiesz swój naturalny rytm energii w ciągu dnia, możesz pracować tak, aby ważne zadania wykonywać podczas swoich godzin szczytu i nie planować ważnych spotkań na momenty, w których odczuwasz spadek energii i zmęczenie organizmu.

5. Zjedz kawałek czekolady.

Zmęczenie organizmu

Nic tak nie poprawia nastroju jak kosteczka mlecznej czekolady! Idealna na chwilę odprężenia gdy Twój organizm jest już zmęczony.

Nie za dużo, ale raz na jakiś czas dobrze jest dostarczyć organizmowi troszkę cukrów, które mogą być w postaci czekolady. Organizm zacznie wytwarzać więcej endorfin(hormonu szczęścia) dzięki czekoladzie (nie wspominając o zastrzyku energii). Jeśli chcesz poczuć więcej energii wybierz ciemną czekoladę (która dodatkowo jest zdrowsza niż mleczna) gdyż zawiera więcej kofeiny. Podwieczorek z jogurtem, jagodami i orzechami zapewni Ci zastrzyk energii do przepracowania kolejnego dnia.

6. Energetyczna przekąska.

Pozwól sobie na małą zdrową przekąskę, mającą niską zawartość cukrów i  białka . Kilka godzin po obiedzie zjedz mały pożywny deser aby mieć siłę do końca dnia. Kilka propozycji:

mieszane orzechy
jogurt beztłuszczowy
jabłko lub inny owoc
mrożone owocowe smoothie
sok wyciśnięty z owoców
baton musli

7. Żartuj.

Trochę wesołych plotek w południe i luźne żarty spowodują pobudkę dla zmęczonego umysłu. To działa, ponieważ śmiech wywoła w umyśle sygnał, że może odpocząć i nie będzie żadnego stresu przez chwilę. Psychiczny odpoczynek przez kilka minut będzie ożywieniem dla Ciebie. Możesz także poćwiczyć w domu opowiadając kawały rodzinie by później nie stresować się, że nie potrafisz dobrze opowiadać żartów – pamiętaj – trening czyni mistrza!.

8. Jedz dużo owoców.

Zmęczenie organizmu

Owoce są wspaniałym pożywieniem na poprawę nastroju, szczególnie kolorowa sałatka z tych pyszności sprawi, że poczujesz więcej energii – pamiętaj tylko by się nie przejeść!

Zwłaszcza jagody, które są niebieskie, czerwone lub fioletowe. Kolor pochodzi od antocyjanów i antyoksydantów, które potężnie wzmacniają energię oraz zapobiegają osłabieniu organizmu i przeziębieniom. Wszelkiego rodzaju jagody będą zawierać witaminy dlatego jedz borówki leśne, amerykańskie,aronie z pewnością pomogą zwalczyć zmęczenie i będą świetne do rozpoczęcia dnia!

9.  Noś jasne kolory.

Ta sztuczka jest związana z twoim nastrojem do ludzi, a także z ich nastrojem wobec Ciebie. Jeśli nosisz ciemne, mroczne barwy, można zobaczyć Twoją ciemną, ponurą postawę, a ludzie będą reagować na Ciebie z ponurym nastawieniem. Jeśli nosisz jasne, wesołe kolory, pokażesz taką postawę innym osobom, a oni będą podobnie nastawieni w Twoim kierunku, co z pewnością polepszy Twój nastrój i poziom energii.

10. Zdrzemnij się.

Zmęczenie organizmu

Świetnym sposobem na zmęczenie organizmu jest kilkunastu lub kilkudziesięciu minutowa drzemka.

Ale zrób to w swoim fotelu, krześle lub przy biurku na którym pracujesz. Nie kładź się na kanapie bo nie wstaniesz z powrotem. Drzemka powinna być krótka: 5-10 minut, drzemiąc dłużej będziesz miała efekt odwrotny, poczujesz się jeszcze bardziej zmęczona niż wcześniej. Dobra długość drzemki jest idealnym sposobem na zmęczony organizm.

11. Flirtuj.

To zabawne, że niewinny flirt jest nieszkodliwy ale za to skuteczny. Nic innego nie przyśpieszy bicia serca jak trochę flirtu, który doda Ci więcej energii. Dlatego jadąc do pracy autobusem uśmiechnij się do sympatycznego faceta siedzącego na przeciwko i odwzajemniaj uśmiechy innych mężczyzn.

12. Aromaterapia z lawendy.

Badania wykazały, że zapach lawendy zwiększa czujność. Badani otrzymali testy matematyczne przed i po 3 minutach lawendowej aromaterapii. Grupa, która zakończyła testy szybciej i wykonała je dokładniej była oczywiście po aromaterapii.

13. Budź się w tym samym czasie każdego dnia.

Również w weekendy. To ustawia Twój zegar biologiczny. W przeciwnym razie Twój organizm będzie czujny i aktywny, kiedy powinnaś iść spać. Albo, co gorsza, zasypiając, kiedy powinnaś być rozluźniona będziesz niespokojna i czujna. Kluczem do sukcesu jest iść do łóżka o tym samym czasie co noc. Jeśli trzeba zresetować cykl snu w ciągu dnia, przestać jeść na 16 godzin przed czasem gdy chcesz się obudzić.

14. Pij dużo wody.

Zmęczenie organizmu

Odwodnienie organizmu sprawia, że czujemy się zmęczeni i przygnębieni a także ospali.

Odwodnienie jest groźną przyczyną zmęczenia, ponieważ powoli skrada się do Ciebie. Jeśli konsekwentnie będziesz pić mniej niż 8 szklanek wody dziennie, możesz być słaba przez cały czas. Zaopatrz swoje mieszkanie i miejsce pracy w większą ilość wody abyś miała ją zawsze pod ręką. Twoim celem jest pić 2 litry dziennie. Spróbuj tak przez jeden tydzień i sprawdź, czy ogólne zwiększy się poziom Twojej energii i zmniejszy zmęczenie organizmu.

15. Pij mądrze kofeinę.

Zmęczenie organizmu

Kofeina od dawna jest stosowana jako dobry sposób na pobudzenie.

Kawa i napoje gazowane zawierające kofeinę mogą zwiększyć Twoją energię, ale uważaj aby nie dostarczyć organizmowi zbyt dużą dawkę kofeiny. Pokusa, by pić więcej kofeiny, aby uzyskać jeszcze więcej energii może być silna. W końcu wydawać się może, że będziesz mieć 5 energicznych dni tylko dzięki energetykom lub kawie, co oczywiście jest nie możliwe i bardzo szkodliwe dla organizmu. Zdrowa drzemka jest o wiele lepsza niż codzienna kawa . Pij kawę wcześnie w celu uniknięcia bezsenności, która z pewnością uczyni następny dzień gorszy jeśli nie będziesz mogła zasnąć po wieczornej małej czarnej.
Kofeina może dać szybki zastrzyk energii, ale również może sprawić, że będziesz czuć się źle, możesz mieć wrażenie spotęgowania zmęczenia organizmu. Dlatego pij kofeinę w umiarkowanych ilościach. Nie przyzwyczajaj swojego organizmu do picia kawy codziennie bo przestanie działać – a wręcz uzależnisz swój organizm od potrzeby ciągłej dawki kofeiny.

16. Unikaj napojów energetycznych.

Napoje energetyczne zapewniają niemal natychmiastowy zastrzyk pobudzenia, ale duża ilość zawsze prowadzi do katastrofy. Napoje energetyzujące są jak karty kredytowej energii – uzyskujesz krótkoterminowy efekt zwiększenia energii. Następnie powstanie deficyt energii aż stracisz ją całkowicie.

17. Jedz więcej błonnika rozpuszczalnego.

Rozpuszczalny błonnik jest typem, który spowalnia szybkość wchłaniania cukrów i oczyszcza przewód pokarmowy. To wyrównuje poziom energii poprzez zapobieganie wysokiemu poziomowi cukru i rozkojarzeniu się. (Przy okazji, błonnik rozpuszczalny jest typem, który zapobiega zaparciom.) Nie przejmuj się zbytnio, jakiego rodzaju błonnik dostajesz – każdy jest dobry dla organizmu. Wybierz więcej żywności o wysokiej rozpuszczalności, takich jak orzechy, zboża, owoce, warzywa, fasola i owies do swojej diety.

18. Jedz witaminę C.

Zmęczenie organizmu

Przyjmuj regularnie witaminę C a zmniejszysz bolesność miesiączek.

Otrzymuj codziennie dawkę owoców cytrusowych (np., sok pomarańczowy rano) lub witaminy C w tabletkach. Kolejne badania pokazują korelację między niedoborem kwasu cytrynowego a chronicznym zmęczeniem. Witamina C pomaga absorbować więcej substancji odżywczych z pożywienia.

19. Powąchaj owoce cytrusowe.

Oprócz witaminy C, zapachy cytrusowe (np. pomarańczy, cytryny i wapna) także pobudzają energie. Możesz niektóre z tych zapachów dostać w postaci balsamu pachnącego, dzięki czemu będziesz czuła na całym ciele wspaniały zapach cytrusów. Podczas przerwy w pracy możesz wysmarować dłonie i szyje balsamem aby przez długi czas czuć wspaniały zapach świeżości. Bardzo dobre balsamy o zapachu cytrusów są z firmy Garnier oraz AA, dobrze się rozprowadzają i szybko wchłaniają w skórę. Zapach długi czas utrzymuje się na skórze, nie jest drażniący tylko przyjemny i lekki. Opakowania obu są ładne i starczają na długo.

 

20. Zapotrzebowanie na witaminy z grupy B.

Witaminy z grupy B obejmują szereg funkcji organizmu, ale większość witamin z grupy B bierze udział w procesie przekształcania cukru we krwi na energię użytkową.  Aby uzyskać odpowiednią ilość witamin z grupy B wybierz dietę bogatą w te składniki.

Chcesz więcej sposobów? Przeczytaj drugą cześć artykułu i dowiedz się co jeszcze możesz zrobić aby czuć się bardziej energicznie i uniknąć ospałości oraz zmęczenia.

1 Comment

  • Odpowiedz Maj 18, 2016

    Basia

    Z doświadczenia mogę powiedzieć, że zmiana pracy może zdziałać cuda. Stosowanie żeń- szenia też pomaga, bo wspaniale niweluje zmęczenie i dodaje dużo energii. Odkąd stosuję Gold żeń– szeń complex nie mam już żadnych problemów ze zmęczeniem. Jeszcze niedawno nie byłam w stanie kompletnie się skupić na pracy, irytowała mnie do granic możliwości, a zmęczenie pojawiało się już po godzinie od wstania z łóżka. Obecnie mam mnóstwo energii i siły przez cały dzień, nawet po całym dniu pracy.

Dodaj komentarz